onsdag 7 oktober 2009

JAG SLIPPER GIPS!

Yes, för att räta ut lite missförstånd.
-Jag HAR brutit benet.
-Men jag har INTE gips.
Jag ska berätta varför.



Benet (alltså benet i benet) består enkelt bland annat av till största delen av skelettet och sen en tun benhinna. Eftersom benhinnan är rätt tunn, så är den lite mer elastisk, typ.


Såhär såg mitt ben ut innan:
















Och så här blev det när det hände:

När snubben landade med sin höft på mitt ben så sviktade bara benhinnan och klarade sig, medans skelettet som är hårdare och inte kan svikta så mycket gick av.
Ett gips största uppgift är ju att hålla benet på
plats så att det kan läka iop ordentligt, och nu eftersom benhinnan är hel, så fungerar den likadant istället för ett gips.
Förutom att den inte skyddar lika mycket mot smällar som ett gips dock.
Och därför valde vi att jag inte skulle ha gips, för då tappar jag inte en massa muskler. För när man har gips ett tag och inte kan använda benet så tappar man fettmedmycket muskelmassa.
Nu vet ni!
PEACe!
/fissetheman

2 kommentarer:

fluffy sa...

haha snyggt (Y)

Anonym-J sa...

Fina bilder. Har du ritat dem själv? :D
Altough, så fattar med iallafall med dem.